Produkcja ,,Ostatniej Wieczerzy”

Technologia VR wymaga nagrywania materiału 3D w 360stopniach w każdej płaszczyźnie, wykorzystując 8 obiektywów. Aby film miał faktycznie imersyjny charakter, wykorzystywana jest kamera VR, która jest przystosowana do pracy i postprodukcji filmowej.

Operatorem został Marco Lubbers, który jest protestantem. Słysząc o przeniesieniu Ewangelii w VR, pomimo dużych obostrzeń w podróżowaniu w czasie pandemii, postanowił przyjechać z Holandii i zaangażować się w produkcję.


Aby najwierniej odwzorować realia tamtych czasów postanowiliśmy wybudować wieczernik i zachować jego wygląd, wielkość i ułożenie według wytycznych historyków i biblistów. Za całość odpowiadał scenograf Piotr Zawada, który z niezwykłym zaangażowaniem odwzorował wieczernik, dbając o każdy szczegół scenografii.


Budowa ,,Wieczernika”

Pascha to święto, które wiąże się z wieloma tradycyjnymi dla tego święta potrawami. Restauracja Nadzieja podeszła niezwykle skrupulatnie do tego, co znajdowało się na stole. Korzystając z dostępnych opracowań, stworzyła kilkanaście potraw, które zagościły na stole w Ostatniej Wieczerzy. Aktorzy jedli potrawy i zioła, które przygotowywano w tych czasach w Jerozolimie.


Potrawy

Aktualnie trudno znaleźć ceramikę podobną do tej wykorzystywanej za czasów życia Jezusa. Za zaprojektowanie i wypalenie odpowiednich naczyń odpowiedzialna została pracownia ceramiczna z Poznania. Dużym wyzwaniem było również opracowanie palących się kaganków, które rozświetlały przestrzeń w pomieszczeniach.


Ceramika

Stroje to bardzo ważny element realizmu w filmie. Wykorzystując materiały tworzone w czasach starożytnych, kostiumografka Kasia Zawal zaprojektowała 12 strojów według dostępnych publikacji naukowych.


Stroje