Produkcja filmu „Boże Narodzenie i Złożenie do Grobu “ w wirtualnej rzeczywistości (VR)
W 2025 roku podjęliśmy się wyzwania nakręcenia filmu o Bożym Narodzeniu w wirtualnej rzeczywistości (VR). Chcąc oddać najgłębszy sens tego wydarzenia oraz zbierając informacje na temat tego, jak mogło wyglądać miejsce, w którym narodził się Jezus, zaczęliśmy dostrzegać, że nie da się w pełni zrozumieć Bożego Narodzenia bez perspektywy śmierci i zmartwychwstania Jezusa, stąd pomysł, aby połączyć te dwie sceny.
Technologia VR pozwala nie tylko oglądać, ale przeżywać historię jako uczestnik wydarzeń. Tak jak w naszych wcześniejszych produkcjach, wykorzystaliśmy kamerę VR 360 z ośmioma obiektywami, dzięki czemu rejestrujemy każdy szczegół i każdą płaszczyznę otaczającej przestrzeni. Połączenie obrazu 360° 3D i dźwięku przestrzennego daje wrażenie, jakby widz naprawdę tam był — w samym centrum Ewangelii, obok Maryi i uczniów Jezusa.
Film 360° w VR
Scenografia - budowa Groty Narodzenia i Grobu Pańskiego
Przez kilka miesięcy trwały konsultacje z biblistami i historykami. Udało nam się dotrzeć do szczegółowych badań na temat zabudowań mieszkalnych, które były charakterystyczne dla Betlejem. Grota wydrążona w skale z częścią mieszkalną oraz stajenką dla zwierząt. Skała przy narodzeniu oraz skała przy śmierci. Jezus został złożony w grobie, który również był przygotowany w skale. Dzięki uprzejmości poznańskiego biblisty otrzymaliśmy szczegółowe wskazówki dotyczące wymiarów, położenia oraz rodzaju skały, w której spoczęło ciało Chrystusa. W efekcie scenografia stała się w praktyce rekonstrukcją Grobu Pańskiego, stworzoną z ogromną dbałością o każdy szczegóły.
Dźwięk przestrzenny 3D
Podobnie jak w naszych wcześniejszych produkcjach, wykorzystaliśmy dźwięk przestrzenny 3D, który jest kluczowym elementem pełnej immersji w VR. Stosujemy technologię dźwięku ambisonicznego, umożliwiającą odbiór brzmienia w pełnej sferze 360 stopni. Dzięki temu mamy wrażenie, że odgłosy poruszają się wokół nas — tak jakbyśmy naprawdę tam byli. W scenie Bożego Narodzenia można na przykład usłyszeć ciche beczenie owiec w tle, a w momentach pełnych napięcia dźwięk prowadzi widza ku sednu wydarzeń.
Aby jak najwierniej oddać realia życia sprzed dwóch tysięcy lat, przygotowaliśmy stroje i elementy scenografii zgodnie z historycznymi materiałami i tradycjami. Nowo narodzonego Jezusa Maryja owinęła w delikatny materiał lniany, a po Jego śmierci ciało zostało owinięte płótno i i niesione na materiale przypominającym nosze. Każdy strój i okrycie posiadały ręcznie wykonane zdobienia, nadające im indywidualny charakter i autentyczność.
Stylizacje. Płótno w które złożono Jezusa
Charakteryzacja na planie odegrała kluczową rolę w oddaniu realizmu całej produkcji. Maryja została przedstawiona w okresie połogu, z odczuwalnym zmęczeniem i delikatnością, a mężczyźni niosący ciało Jezusa oraz kobieta opłakująca Zbawiciela – z ciężarem emocji i fizycznego wysiłku, który towarzyszył tej dramatycznej chwili. Twarze postaci zostały subtelnie wyeksponowane, a ich rysy odzwierciedlają wschodni wygląd charakterystyczny dla ludzi żyjących w tamtym regionie. Dzięki temu charakteryzacja współtworzy autentyczną atmosferę, pozwalając widzowi poczuć bliskość wydarzeń i ich emocjonalną głębię.
Charakteryzacja
Na planie odbyła się również Msza święta pod starym dębem, która nadała całemu przedsięwzięciu głęboko duchowy wymiar. Modlitwa i wspólne uczestnictwo w Eucharystii przypomniały, że film nie jest jedynie wizualnym doświadczeniem, lecz opowieścią o tajemnicy Narodzenia i Zbawczej śmierci Jezusa, w której duchowość i wiara odgrywają centralną rolę.
Msza Święta na planie

